Blog

Zjednodušené vybavenie mandátneho certifikátu pre kvalifikovaný elektronický podpis

3.6.2024

Vybavenie mandátneho certifikátu alebo kvalifikovanej pečate prinášalo pre orgány verejnej moci (OVM) – mandatárov, viacero úskalí.

Napriek tomu, že ich využívanie pri elektronických podaniach je pre autorizáciu úradných rozhodnutí povinné, proces vybavenia žiadosti o ich vydanie bol náročný z časového aj finančného hľadiska. 

Pre vydanie mandátnych certifikátov a kvalifikovaných pečatí bolo potrebné odoslať žiadosť cez e-formulár, zakúpiť zariadenie pre vydanie certifikátu (tzv. QSCD zariadenie) a následne vycestovať do Bratislavy, do sídla NASES (Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby) - kde sa nachádzalo jediné centrálne pracovisko pre vydávanie, bez ohľadu na sídlo mandatára. Tento proces vybavenia, od podania žiadosti po samotné vydanie certifikátu trval 7 a viac pracovných dní.

Dnes je už situácia s mandátnymi certifikátmi zmenená.

Ministerstvo investícii, regionálneho rozvoja a informatizácie SR v spolupráci s NASES a s Notárskou komorou SR vylepšuje a zjednodušuje poskytovanie dôveryhodných služieb pri vydávaní mandátnych certifikátov a kvalifikovaných pečatí.

Nový proces aj vďaka spolupráci s Notárskou komorou SR, odbúrava niektoré spomenuté komplikácie a prináša úsporu na strane času aj finančných nákladov na cestovanie a ubytovanie.

  1. Mandatár môže podať žiadosť cez ktoréhokoľvek notára na Slovensku – čo odbúra cestovanie.
  2. Nemusí si zháňať a vybavovať vlastné QSCD zariadenie. NASES mu ho poskytne zo svojho skladu – síce za odplatu – ale obratom cez Slovenskú poštu. PIN a PUK kódy sa následne zasielajú tiež poštou, alebo priamo do elektronickej schránky mandatára.
  3. Rýchla distribúcia vydaných mandátnych certifikátov, bez nutnosti osobnej návštevy sídla NASES v Bratislave.

Vydávanie certifikátov na diaľku (online) je založené na podobnom princípe, ako je to pri vybavovaní občianskych preukazov (eID kariet) a certifikátov k nim.

Ak mandatár vlastní QSCD zariadenie, po odoslaní žiadosti, vydá si certifikát sám z pohodlia domova alebo kancelárie, cez samoobslužný portál.

Platí však, že vzdialený spôsob vydávania je dostupný iba pre mandátne certifikáty. Pri požiadavke o elektronickú pečať je aj naďalej potrebná prítomnosť štatutára alebo osoby, ktorú na tento účel OVM úradne splnomocnil.