Blog

Čo je doložka o autorizácii a načo slúži

25.7.2024

Autorizácia predstavuje overenie oprávnenia osôb, ktorým je pridelené právo konať za určený subjekt.

Doložka o autorizácii je sprievodný dokument, ktorý dokladá, že úradný dokument (elektronické podanie, alebo rozhodnutie) bol autorizovaný.

Definícia autorizácia by mohla znieť nasledovne: Vyjadrenie súhlasu s obsahom právneho úkonu a s vykonaním tohto právneho úkonu v elektronickej podobe. Autorizáciu vykonávajú subjekty prostredníctvom kvalifikovaného elektronického podpisu, alebo pečate s pripojenou časovou pečiatkou.

Čo teda všetko je obsahom doložky o autorizácii?

Doložka musí povinne obsahovať spôsob autorizácie a údaje o osobe, ktorá elektronický úradný dokument autorizovala. Ďalšími povinnými údajmi sú dátum a čas vystavenia časovej pečiatky, dátum a čas autorizácie dokumentu, identifikáciu dokumentu – názov, číslo dokumentu ku ktorému sa doložka vyhotovuje a informáciu o autorizácii príloh dokumentu – ak také existujú.

V prvom rade ale platí, že OVM je povinný vyhotovovať elektronické úradné dokumenty, autorizovať ich a doručovať podľa zákona o e-Governmente (teda do elektronických schránok adresátov).

Čo však v prípade ak adresát nemá aktivovanú elektronickú schránku?

OVM tak vzniká povinnosť vyhotoviť listinný rovnopis elektronického úradného dokumentu. Pri jeho vyhotovovaní OVM transformuje elektronický úradný dokument do listinnej podoby tak, že ho vytlačí a to vrátane všetkých príloh. Doložka o autorizácii sa generuje iba k elektronickému úradnému dokumentu (nie k prílohám) na samostatnom papieri a následne sa priloží a spojí s vytlačeným listinným rovnopisom elektronického úradného dokumentu. Takto sa zasiela adresátovi.

Organizácia, ktorá je OVM, generuje doložku o autorizácii v prípade, ak je potrebné vytvoriť listinný rovnopis elektronického registratúrneho záznamu a to v nasledovných prípadoch:

  • Elektronická schránka adresáta nie je aktivovaná na doručenie a dokument nie je možné doručiť v elektronickej podobe.
  • Osobitný predpis ustanovuje, že sa dokument doručuje výlučne v listinnej podobe (napr. v prípade utajovaných skutočností, alebo citlivých informácií, výkon verejnej moci súvisiaci so štátnou službou alebo sociálnym zabezpečením...).
  • Dokument sa doručuje osobám vo výkone trestu odňatia slobody, vo väzbe, osobám umiestneným v zariadeniach na výkon ústavnej starostlivosti a ochrannej výchovy.
  • Dokument sa doručuje tomu, kto požíva diplomatické výsady a imunity.

Doložka o autorizácii je teda dokument, ktorý adresátovi deklaruje autorizáciu elektronického dokumentu, ktorá mu bola doručená v listinnej podobe.