Blog

Schvaľovanie – proces pre manažérske rozhodnutia

27.7.2023

Schválenie registratúrneho záznam a pripojených dokumentov vybraným používateľom je často vyžadovanou a tiež používanou, nie však povinnou funkcionalitou elektronického systému pre správu registratúry.

Schvaľovanie je jedným z interných procesov, ktorý je možné v organizácii využívať a jeho elektronická podoba urýchľuje procesy riadenia v organizácii.

Schvaľovací proces a výber typu schvaľovania

Schvaľovací proces je možné spustiť nad všetkými typmi registratúrnych záznamov, externými aj internými, prijatými aj odoslanými.

K dispozícii sú dva varianty pre výber typu schvaľovania:

  • Schvaľovanie na úrovní priameho nadriadeného spracovateľa záznamu – systém ponúka predvoleného schvaľovateľa / schvaľovateľov na základe organizačného zaradenia spracovateľa záznamu (na úrovni odboru, sekcie, úseku...).
  • Schvaľovanie na úrovni vybraného schvaľovateľa aj z iných organizačných jednotiek ako je zaradený spracovateľ záznamu – systém ponúka výber schvaľovateľa, alebo schvaľovateľov z preddefinovaných skupín, alebo postupné manuálne určovanie jednotlivých schvaľovateľov.

Nastavenie konkrétneho variantu výberu je v kompetencii správcu registratúry na základe rozhodnutia manažmentu organizácie.

Možnosti systému v procese schvaľovania

Schvaľovateľ má v kompetencii registratúrny záznam schváliť alebo zamietnuť, a tým ho vrátiť späť spracovateľovi záznamu na opätovné spracovanie.

Pri schvaľovaní registratúrnych záznamov je možné využitie funkcionality hromadných akcií. Spracovateľ záznamov označí vybrané registratúrne záznamy, ktoré chce odoslať na schválenie a príslušnou funkcionalitou ich na schválenie odošle.

Schvaľovateľ má rovnakú možnosť. Označí registratúrne záznamy, ktoré mu boli doručené na schválenie a prostredníctvom funkcionality hromadných akcií schváli alebo zamietne vybranú skupinu registratúrnych záznamov.

Ak má registratúrny záznam definovaných viac schvaľovateľov, po schválení prvým sa registratúrny záznam automaticky posúva k nasledujúcemu v poradí. Registratúrny záznam sa považuje za schválený až vtedy, ak ho schváli posledný schvaľovateľ v poradí. V prípade neschválenie záznamu ktorýmkoľvek schvaľovateľom sa proces preruší a záznam sa vracia späť spracovateľovi záznamu na úpravu.

Nastavenie schvaľovacieho procesu nad jednotlivými typmi registratúrnych záznamov a dokumentov je dôležitou kontrolou, ktorú môže využívať manažment organizácie pred samotným podpisom (či už v listovej alebo elektronickej podobe) a odoslaním registratúrneho záznamu adresátovi.